Huvudman för Allsta skola är Allstabygdens skolförening, en ideell förening vars syfte är att starta, bedriva och utveckla förskole- och grundskoleverksamhet samt fritidshem på Allsta skola. Föreningen verkar som en idéburen aktör och strävar efter att samverka med offentlig och privat sektor samt civilsamhälle. Eventuella ekonomiska överskott i föreningens verksamhet ska investeras i skolverksamheten, inga vinstutdelningar kommer att göras. Allsta skolfastigheter ekonomisk förening blir hyresvärd till skolan.

Skolans vision

Allsta skola är en trygg och tillåtande lärmiljö som präglas av nyfikenhet, kreativitet och arbetsglädje. Varje elev har tilltro till sin egen förmåga och ges möjlighet att utveckla hela sin potential utifrån sina egna förutsättningar, i samverkan med andra. Utbildningen ger eleverna verktyg att leva och verka i vårt samhälle på ett demokratiskt och hållbart sätt.

Skolans profil

Allsta skolas profil kommer att vara hållbar utveckling. I FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, framhålls både miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Vår skola kommer att ha särskild tonvikt på social hållbarhet samt rörelse och hälsa.

Skolans lärmiljöer och pedagogik ska präglas av hållbarhet och eleverna ska utvecklas till medvetna samhällsmedborgare. Läroplanen för grundskolan är tydlig med att skolan har en skyldighet att ge eleverna verktyg för att kunna förstå hur miljö, ekonomi och sociala faktorer såsom hälsa och rättvisa hänger ihop. De ska kunna tillgodose sina egna och andras behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter till detsamma. Allsta skolas utbildning ska stärka elevernas livslånga lärande för hållbar utveckling. De ska få förutsättningar för att lära sig att ta hand om vår närmiljö och vara rädd om jordens resurser och om varandra. Utbildningen ska ha ett särskilt fokus på att främja hälsosamma liv genom rörelse och ett gediget värdegrundsarbete. Eleverna ska kunna sätta sig själva i ett sammanhang, genom vårt gemensamma kulturarv, se sig själva som en del i utveckling både bakåt och framåt i tiden. Vi vet också att teknik och digitalisering skapar stora möjligheter att bidra till många av de globala målen. På Allsta skola vill vi därför arbeta för att eleverna utvecklar förståelse för hur teknik och digitalisering påverkar individen och samhällets utveckling.

Skolans köprinciper är i första hand syskonförtur, i andra hand geografisk närhet. Den lokala förankringen för verksamheten är central och därför ska barn i byarna runt Klingstatjärn ha förtur att få gå på skolan. Skolan strävar efter att ha 100% behöriga pedagoger som är måna om att se varje elev varje dag. Skolan planerar att starta sin verksamhet med årskurserna F-6 samt fritidshem höstterminen 2023.

Allsta skola